Här får ni ett mumisgt recept på bruschetta som jag varmt kan rekommendera. Min grundinspiration kommer från Ben Mitkus som lade upp en video på youtube där han tydligt visade hur han gjorde dessa små mumsbitar. Jag gjorde detta i fredags och jag blev helt såld! Skulle kunna äta en hel baugett själv (men det hade nog inte slutat så bra..) såå goda de var. 
 
Bröd, ca 10 bitar
1 surdegs baguette
Ca 10 tsk olivolja 
10 nypor oregano 
Ca 250g mozzarella
 
Tomathack
2 stora kvisttomater
1 halv rödlök
2 msk fryst gräslök
2 msk olivolja
1 msk vitvinsvinäger
1 nypa örtsalt 
1 nypa havssalt 
 
Börja med att skära upp baguetten i bitar liknande som på bilden ovan. Ta 1 tsk olivolja och bre lätt över varje skiva och strö sedan 1 nypa origano på varje skiva. Skär upp mozzarellan i tunna skivor och lägg ca 2-3 på varje skiva. När brödet är förberett ställer du undan det och börjar med tomathacket. Hacka tomaterna så smått du vill, jag brukar föredra 1cm kuber. Fortsätt med att hacka rödlöken smått och blanda i det med tomaterna tillsammans med den frysta gräslöken. Skicka in brödet på en plåt med bakplåtspapper i ugnen i ca 4-7 minuter i 200°, beronde på hur mycket färg du vill ha på brödet och osten. Jag brukar föredra 5 minuter. Samtidigt som brödet är i ugnen smaksätter du tomathacket. Häll i olivoljan och vitvinsvinägret tillsammans med kryddorna, blanda sedan ihop allt. När du tycker brödet ser gyllenbrynt ut tar du ut det och lägger lite tomathack på varje bit och sedan är det bara att njuta. Dessa mumsbitar smiter fort ner framför en bra serie. En bra deckarserie är "Störst av allt".  Jag fastanade för den direkt och vill bara att den ska fortsätta! 
 
 
 
 
 
 

1 kommentarer

Ida

27 Jun 2019 15:46

😍😍😍

Kommentera

Publiceras ej